onsdag 23 juli 2008

Till landet ska ja...

...fast numer är det inte så mycket landet eftersom Ingarö är den hetaste Stockholmsförorten just nu och det tar lika långt att åka till stan som från Sollentuna typ. Alla flyttar dit tycker jag så vårat landställe är lixom en liten oas nu...kikar man utanför våra små stugor så ligger där jätte villor där folk bor permanent.

Min mormor är skogstokig eftersom skogen med de bästa svampställena nu is no more. Där står det villor med panoramafönster mot golfbanan och pool och liknande, men jag är inte bitter. Kul att folk lyckas...f*ckers. Fast vem vill ha en multimegavilla! Vi har ju utedass, och får in både 1:an, 2:an och 4:an, de ni! Och en gammal lådbil som jag och min kusin byggt och som han putta ner för en backe med mig i, och en äng som vi kan spela fotboll på om man inte redan brutit fötterna för alla små gropar som finns, och vi har en flaggstång, och en balja som man kan bada i om man får plats, och varmvatten....ibland.


Dit ska ja iallfall! Underbara landet! Ute på landet är min syster och hennes kille och deras barn (maträtten). Sen är det min morbror och moster och deras barn, mina kusiner...

Äldst av alla barn, min syster Camilla (född 80), sen kusin Sara (81), kusin Micke (82), jag (84), kusin Lotta (87). Men det är iallafall morbror Claes som detta inlägg ska handla om. För det mina damer och herrar är ett original!


Top 3 anekdoter om min morbror även kallad Dudde av oss i släkten, på tredje plats:

3. Claes var ansvarig för att laga lunch till oss 5 barn på landet, jag kanske var 5 år ungefär. Alla barn är extremt kräsna med mat, speciellt jag och Micke. Claes ropar in oss med en klingande stämma att det är lunch och att det serveras spaghetti och köttfärssås, woho tänker vi! Vi äter glatt och mycket... När alla ätit upp kommer Claes in och säger att det vi ätit inte var köttfärssås utan tonfisksås. För folk som tycker om fisk kan detta inte ses som så märkvärdigt men i min släkt hände följande: Lotta börjar grina, jag sitter stum och tänker att livet är över, Micke skriker att han ogillar sin far starkt och rusar ut, Sara börjar sparka på sin pappa och Camilla mumlar något och lommar iväg... Claes står kvar och skrattar.

2. Som 90 % av alla i släkten spelar Claes golf. Claes bestämmer sig för att han på vår äng ska öva på sina inspel. För att öva på inspelen behöver man något att chippa mot. Claes tar sin yngsta dotter Lotta, då ca 9 månader, och sätter på ängen och chippar mot.

1. Alla 5 barn ska kolla på film, vi hade hyrt en moviebox (ja, det är sant), och skulle till detta få äta chips och dricka cola. Claes ska va ansvarig för upphällandet av colan. För att det ska bli rättvist tänker du då... Men tji fick du. Claes ställer fram 5 glas, häller jätte mycket i 3 och inte alls så mycket i 2. Dessa delar han ut vilket resulterar i skrik från alla 5 om att det är orättvist att vissa får mindre. Claes säger skrattande; "Livet är orättvist, det är bara vänja sig", tar med sig colan och går.

Den anekdoten som inte kvalificera sig in på listan var när Claes hade fått reda på att barn har greppreflexer redan från födseln. Claes testar hänga mig (6 månader) i stuprännan på landet och går därifrån. Jag hängde kvar.

Haha...Claes, ett original...och det som är roligt är att när jag googla på hans namn så hitta ja ett kort på honom, så här ser han ut min underbara morbror:




Nu har ja kommit på hur man kan sola på snuskjobbet och samtidigt jobba, perfa!

Tjoo breeeeee!

Inga kommentarer: